مراسم عزاداری مسجد حضرت امیر علیهالسلام در شب سوم محرم الحرام سال ۱۴۴۵هـ.ق شب گذشته پنجشنبه ۲۹ تیرماه با سخنرانی حجتالاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مداحی حیدر خمسه و سیدمحمدرضا نوشهور برگزار شد.
اگر این 5 نفر نبودند، بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را نمیآفریدم
حجتالاسلام علوی تهرانی استاد اخلاق در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهارداشت: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) علت آفرینش نظام خلقت هستند. در روایت داریم که ابوهریره میگوید: «قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله لَمَّا خَلَقَاللهُ تَعَالَی آدَمَ اَبَا الْبَشَرِ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ، اِلْتَفَتَ آدَمَ یَمْنَةَ الْعَرْشِ فَاِذَا فِی النُّورِ خَمْسَةَ اَشْبَاحٍ سُجَّداً وَ رُکَّعاً. قَالَ آدَمُ: هَلْ خَلَقْتَ اَحَداً مِنْ طِینٍ قَبْلِی؟ قَالَ: لَایَا آدَمُ. قَالَ: فَمَنْ هَؤُلَاءُ الْخَمْسَةُ الْاَشْبَاحُ الَّذِی اَرَاهُمْ فِی هِیْئَتِی وَ صُورَتِی؟ قَالَ: هَؤُلَاءِ خَمْسَةٌ مِنْ وُلْدِکَ لَوْلَاهُمْ مَا خَلَقْتُکَ هَؤُلَاءِ خَمْسَةٌ شَقَقْتُ لَهُمْ خَمْسَةَ اَسْماءٍ مِنْاَسْمَائِی، لَوْلَاهُمْ مَا خَلَقْتُ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ، وَ لَا الْعَرْشَ وَ لَا الْکُرْسِیَّ، وَ لَا السَّمَاءَ وَ لَا الْاَرْضَ، وَ لَا الْمَلَائِکَةَ وَ لَا الْاِنْسَ وَ لَا الْجِنَّ»؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامی که خدای متعال آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او دمید. آدم به جانب راست عرش نظر افکند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و رکوع مشاهده کرد، عرض کرد: خدایا! قبل از آفریدن من کسی را از خاک خلق کرده ای؟ خطاب آمد: نه، نیافریدهام. عرض کرد: پس این پنج شبح که آنها را در هیئت و صورت همانند خود میبینم، چه کسانی هستند؟ خدای تعالی فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنان نبودند، تو را نمی آفریدم، نامهای آنان را از اسامی خود مشتق کردهام و خود آنان را نام نهادهام. اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را میآفریدم و نه عرش و کرسی، نه آسمان و زمین و نه فرشتگان و انس و جن را.»
هرکس با ما باشد نجات یابد
این سخنرانی مذهبی ادامه داد: در ادامه این روایت داریم: «فَاَنَا الْمَحَمُودُ وَ هَذَا مُحَمَّدٌ، وَ اَنَا الْعَالِی وَ هَذَا عَلِیٌّ، وَ اَنَا الفَاطِرُ وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ، وَ اَنَا الْاِحْسَانُ، وَ هَذَا الْحَسَنُ، وَ اَنَا الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحُسَیْنُ. آلَیْتُ بِعِزَّتِی اَنْ لَا یَأتِینِی اَحَدٌ به مثقال ذَرَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ بُغْضِ اَحَدِهِمْ اِلَّا اَدْخَلُهُ نَارِی وَ لَااُبَالِی یَا آدَم. هَؤُلَاءِ صَفْوَتِی به هم اَنَجِّیْهِمْ وَ به هم اُهْلِکُهُمْ فَاِذَا کَانَ لَکَ اِلَیَّ حَاجَةً فَبِهَؤُلَاءِ تَوَسَّلْ. فَقَالَ النَّبِیُّ: نَحْنُ سَفِینَةُ النَّجَاةِ، مَنْ تَعَلَّقَ بِهَا نَجَی وَ مَنْ حَادَ عَنْهَا هَلَکَ فَمَنْ کَانَ اِلَی اللهِ حَاجَةَ فَلْیَسْاَلْ بِنَا اَهْلَ الْبَیْتِ»؛ من محمودم و این محمد است. من عالیام و این علی است. من فاطرم و این فاطمه است. من الاحسانم، و این حسن است. و من محسنم و این حسین است. به عزّتم سوگند! هر بشری به مقدار ذرّه بسیار کوچکی کینه و دشمنی هر یک از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ میافکنم و باکی ندارم. یا آدم! این پنج تن برگزیدگان من هستند و نجات و هلاک هرکس وابسته به (حُبّ و بغض) آنها است. ای آدم! هر وقت از من حاجتی داشتی، به آنان متوسل شو! (ابوهریره) میگوید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ادامه فرمود: ما پنج تن کشتی نجاتیم، هرکس با ما باشد نجات یابد و هر کس که از ما روگردان شود، هلاک شود. پس هرکس حاجتی از خدا میخواهد به وسیله ما اهل بیت از خدا درخواست کند.»
وی گفت: هر وقت خواستید خدا را قسم دادید او را یا عزیز خطاب کنید. این جایگاه این خانواده در نظام هستی است. ما وابسته به این اهل بیت(ع) هستیم و امروز با سیاهپوشیدن، نذری دادن، حضور در این مجالس و ... این وابستگی را نشان میدهیم. یک زمان زرق و برق دنیا دست شما را از دست امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) جدا نکند.
امانتی که خداوند به انسانها داد چه بود؟
علوی تهرانی تصریح کرد: اینکه خداوند آدم را خلق کرد و او دید ۵ نفر پیش از او خلق شدند، این نشان دهنده تقدم زمانی نیست بلکه این به معنای تقدم شرافت است. یعنی برتری و علو مقامی آنها را نشان میدهد. خداوند در آیه ۷۲ احزاب میفرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ما امانت [الهى و بار تکلیف] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، ولی انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود.»
این استاد اخلاق گفت: در روایتی از پیامبر(ص) که این امامنت ولایت است. در پذیرش این ولایت هم افراد تقسیمبندی شدند. پیامبر در روایتی فرمود: «إنَّ اللهَ لَهُ الْحَمْدُ، عَرَضَ حُبَّ عَلِیٍّ وَ فاطِمَةَ، وَ ذُرّیَّتِهما عَلی الْبَرِیَّةِ فَمَنْ بادَرَ مِنْهُمْ بِالإجابَةِ جَعَلَ اللهُ مِنْهُمْ الرُّسُلَ، وَ مَنْ أجابَ بَعْدَ ذلِک جَعَلَ مِنْهُمْ الشِّیعَةَ وَ إنَّ اللهَ جَمَعَهُمْ فِی الْجَنَّةِ؛ خداوند که حمد وستایش برای اوست، دوستی علی و فاطمه و ذریه آن دو را بر همه انسان ها عرضه داشت، اول کسانی که آن را پذیرفتند به عنوان رُسُل (رسولان) انتخاب شدند و پس از آنان کسانی که آن را پذیرفته به عنوان «شیعه» برگزیده شدند و خداوند در بهشت همه آنان را جمع خواهد کرد.»
در بهشت میتوان امام حسین(ع) را دید؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما و انبیاء در بهشت در یک جایگاه هستیم اما تصور نکنید راحت میتوانیم سیدالشهدا(ع) را ببینیم. شاید سالی یکبار افراد بتوانند ایشان را زیارت کنند. اما عدهای در دارالمقامه هستند که همسایگان امام حسین(ع) در بهشت هستند. باید تلاش کنیم در آن جایگاه قرار بگیریم. ملائکه و انبیاء در خانه آنها را میزنند.